The City of Santa Rosa was required under the federal Clean Water Act to obtain and comply with a National Pollutant Discharge Elimination System (NPDES) Permit and Waste Discharge Requirements for Discharges from the Municipal Separate Storm Sewer Systems (Storm Water Permit).
To comply with permit requirements and to control and reduce flooding, property damage, erosion, and storm water quality degradation in the City, the Council, in 1996, added Title 16 to the City Code, which created a storm water enterprise and utility (“Storm Water Enterprise”) as an agency of the City. Under Title 16, the City Council was authorized to prescribe and collect charges (special assessments) for the services and facilities of the enterprise.
Public participation was gathered to gauge resident’s support and priorities related to Storm Water & Creeks. The Council’s intention to collect the Storm Water Enterprise charges on the Sonoma County Property Tax Roll was stated in Resolution 22880, which levied the annual charges and have been collected since 1997.
La Ciudad de Santa Rosa estuvo obligada conforme a la Ley Federal de Agua Limpia a obtener un Permiso del Sistema Nacional de Eliminación de Descarga de Contaminantes (NPDES) y a cumplir con los Requisitos de Descarga de Desechos para las Descargas de los Sistemas Municipales Separados de Drenaje Pluvial (obtener el Permiso de Aguas Pluviales).
Para cumplir con los requisitos de los permisos y para controlar y reducir las inundaciones, los daños a propiedades, la erosión y la degradación de la calidad de las aguas pluviales en la ciudad, el Consejo, en 1996, agregó el Título 16 al Código de la Ciudad, el cual creó una empresa y servicio público de aguas pluviales (la "Storm Water Enterprise") como una agencia de la Ciudad. Al amparo del Título 16, se autorizó al Consejo de la Ciudad a establecer y cobrar cargos (cuotas especiales) por los servicios y las instalaciones de la empresa.
Se solicitó la participación del público para evaluar el apoyo y las prioridades de los residentes en cuanto a las aguas pluviales y los arroyos. La intención del Consejo de recaudar los cargos de la empresa de aguas pluviales en el padrón de impuestos a la propiedad del Condado de Sonoma fue declarada en la Resolución 22880, la cual estableció los cargos anuales, y estos se han recaudado desde 1997.